Khamis, 15 November 2018

Aqidah (الاءيمان) dari Syara' : Syariah-Fiqh (العلم) adalah Furu' (cabangan) bagi hakikat kalimah bacaan al-Quran "الاءسلام" ?

SesungguhNya AQIDAH (الاءيمان : furu'2) dari SYARA' : SYARIAH-FIQH (العلم : furu'1) - GHAIB AKAL adalah perkara FURU' (kecabangan : branch's) dari kalimah (mutasyaabihat : samar - hakikat) bacaan al-Quran "الاءسلام" (tauhid 2 @ i'ttiqad uluhiyyah - اله : لله) - GHAIB QALBU.

SesungguhNya tidak berguna segala ibadah & amal perbuatan kebenaran, kebaikan & kebajikan dialam Syahadah meliputi cara, sifat, kata-kata, perbuatan anggota jasad dari keImanan (Aqidah : الاءيمان) yang bermula dari Ilmu (العلم - Syariah-Fiqh : Syara') itu, jika gagal mengenal & berI'ttiqad (اعتقاد) dengan I'ttiqad (yakin qalbu) yang diredhoi Allah terhadap hak kekuasaan mutlakNya Islam (اعتقاد الاءيلام - i'ttiqad Uluhiyyah - اله : لله) perihal hak kekuasaan mutlak zat الله yang tidak boleh di Syirik : شريك : تشريك با الله (dirampas, didahului, disekutui serta diadakan tandingan & bandingan) bagi hak & kekuasaan mutlak zat الله itu...

"الاءسلام" (Islam) - i'ttiqad Uluhiyyah : اله : لله @ tauhid 2 terhadap hak kekuasaan mutlak (zat) Allah pula MEWAJIBKAN "الدين" (Agama) - tauhid-1 @ Tauhid Rububiyyah : رب : احد tauhid zat الله maha Esa (رب) wajib wujud (وجود) hanya Satu (احد) tidak menyerupai serta tidak sebanding dengan sesuatu apa pun (ليس كمثله شى) yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يرتدد معكم عن دسنه).
... tidak (ملحدن) menafi, membatal, menentang kewujudan (وجود) zat الله.
... tidak (pluralisme) berbilang-bilang tauhid Rububiyyah - Syirik
... tidak (libralisme) kesamarataan tauhid Rububiyyah - Syirik
... tidak (ملحد) : komunisme - Atheis : Murtad
... tidak (المشركون) berhala - Murtad
... tidak (المجوسى) (Api/Matahari) - Murtad

Maka ahli-ahli Aqidah (الاءيمان) dari Syariah : Syara' (العلم) - FIQH dengan semua cabang disipline Ilmu bacaanya (اقرأ), mohon beri penjelasan ?...

Apa itu kalimah (mutasyaabihat : samar - hakikat) kalimah bacaan al-Quran "الاءسلام" yang sampai saat ini diseluroh dunia Islam hanya difahami dengan takwilan kepada kalimah bacaan yang lain semata-mata (salaamun, salama, silmi, sullami, istaslama)... kemudian pinjam kalimah bacaan al-Quran "الاءسلام" itu jadi ISLAM seterusnya dijadikan bahan, alat, modal, tukaran, gadaian, sebab, alasan untuk dijaja, dijual & diperdagangkan. Apakah "الاءسلام" itu barangan dagangan ?.


Siapa sebenarNya yang berkuasa untuk menguatkuasakan (mutasyaabihat : samar - hakikat) kalimah bacaan "الاءسلام" itu kepada mana-mana anak Adam tanpa mengira bangsa manusia mana pun di muka bumi ini ?.

Pada bahagian mana jasad anak Adam tanpa mengira bangsa manusia mana pun dimuka bumi ini "الاءسلام"nya istiqomah bersarang ?.

Terhadap apakah anak Adam tanpa mengira bangsa manusia mana pun dimuka bumi ini menguatkuasakan "الاءسلام" Nya ?.

Bagaimana wajibnya untuk menjadi golongan yang diredhoi Allah "الاءسلام" yang benar disisi Allah (al-Quran) ?.

Bagaimana pula gugur : gelincirnya sekalian anak Adam itu dari golongan yang diredhoi Allah "الاءسلام" disisi Allah (القران) ?

Gugur : gelincirnya sekalian anak Adam itu dari golongan yang diredhoi Allah "الاءسلام", jadi golongan apa disisi Allah (القران) ?

Apakah yang membezakan : had : batas (hudud) : sempadan antara golongan yang diredhoi Allah "الاءسلام" VS golongan yang dilaknati Allah اليهود (Yahudi) : "الشعاءيه (Syiah) : الوههابيه (Wahhabi) tanpa mengira bangsa manusia mana pun dimuka bumi ini ?

Siapa sebenarNya golongan yang diredhoi Allah "الاءسلام" (Islam) VS (Yahudi) اليهود : (Syiah) الشعاءية dibumi malaysia hari ini ?

Mereka-mereka yang mengaku & melantik diri sendiri sebagai Ulama serta mereka-mereka yang bergelar dengan berbagai "AL..... " dihadapan nama masing-masing-masing... 
MOHON PENCERAHAN !!!
///
Ab Sheikh Yunan.

Tiada ulasan: