Rabu, 28 November 2018

PANGGILAN JIHAD Sabiel lillaahi - FIQH ISLAM TERHADAP NON MUSLIM HARBI (musoh).

Note : Ketiga-tiga golongan Non Muslim (bil 1 - 3 : "ahli Zimmah" : "Musta'man" : "Mua'ahadah") tidak boleh dimusohi, bahkan harus diperlakukan sebagai sahabat baik : rapat.

4. Non Muslim "Harbi" - Musoh :
"Yaitu pemelok Agama lain yang mengganggu keamanan & ketenteraman, bersifat zalim - menzalimi atau melakukan penginayaan, 
... Suka menghasut serta mencari-cari takwil untuk membuat fitnah, mengacau pada perkara bukan haknya, dan memaksa umat (dengan apa cara, sifat, kata-kata, perbuatan) meninggalkan Agama Tauhid (ad-deen) serta I'ttiqad diredhai Allah Islam (al-Islam) atau 
... Menghalang dari mengamalkannya. 

Terhadap golongan Non Muslim Harbi ini dianggap musoh, kita diizinkan melawan (menentang dengan segala hujah/tidak menyokong & mengundi...), 
... Mengangkat senjata (bersyarat), mengumumkan perang (antara negara - bersyarat) terhadap mereka selama mana perbuatan mereka yang keji itu masih mereka lakukan, hingga tercapai keamanan & kesentosaan bagi setiap penganut Agama Tauhid (ad-deen), I'ttiqad yang diredhai Allah Islam (al-Islam) serta FuruqNya - Aqidah (al-Iman) dan Syariah (al-Ilmu), sehingga dapat tegak berdiri tidak diganggu gugat, difitnah (dengan sifat, cara, kata-kata, perbuatan) lagi oleh pengacau & perosak itu.

(*) SIAPA Non Muslim DAP DISISI ALLAH (القران) ?... yang menentang apa saja berkaitan dengan perkara (hakikat) kalimah bacaan al-Quran "ad-deen" (Agama) yang mewajibkan "al-Islam" (Islam) serta Furu'Nya (cabangan) "al-Iman" (Iman - Aqidah) mewajibkan "al-Ilmu" (al-Ilmu - syariah, syara' - Fiqh) dengan semua cabang ilmuNya...

PANGGILAN JIHAD
في سبيل لله
(Al-Maaidah 5:35) - PANGGILAN JIHAD (1)
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam : الاءسلام - الله : لله - kebenaran, kebaikan, kebajikan supaya kamu beroleh kejayaan.
NOTE :
Jangan merampas, mendahului, sekutui serta diadakan tandingan : bandingan bagi hak kekuasaan mutlak zat Allah serta tidak menjadikan hak kekuasaan mutlak zat Allah sebagai hak diri, keturunan, kaum, puak, jama'ah, partinya sahaja.
A035

(As-Saff 61:10) - PANGGILAN JIHAD (2)
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari (NERAKA) azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
A010
(As-Saff 61:11) -
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Tauhid Allah (الدين : رب : احد) dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
A011
(As-Saff 61:12)
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu (Allah : الله wajibkan keampunan dosa golongan Syahid pada jalan Allah : سبيل لله, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman (Syurga) yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.

A012
(As-Saff 61:13) - JAMINAN SYURGA kpd umat yg SYAHID pada jalan Allah - kebenaran, kebaikan, kebajikan - لله : اله Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.

A013
(As-Saff 61:4) - PANGGILAN JIHAD (4) : BERSATU DGN SATU BENTENG KUKOH.
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela pada jalan agamaNya (tauhid : الدين & I'ttiqqad diredhoinya Islam : الاءسلام - kebenaran, kebaikan, kebajikan - لله : اله), dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

A035

(Al-Maaidah 5:35) - PANGGILAN JIHAD (5)
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (kebenaran, kebaikan, kebajikan - لله : اله) supaya kamu beroleh kejayaan.
///
Ab Sheikh Yunan.

Tiada ulasan: