Jumaat, 21 Disember 2018

HANYA LEMBU YANG MENGATAKAN POLITIK vs AGAMA TIDAK BERPISAH.


POLITIK : (السياسه شرعيه) : Syariah-Fiqh Furu'-1 sahaja - Ghaib Akal <BERPISAH> Ghaib Qalbu - AGAMA (رب : احد : صمد - الدين) : pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1 : tauhid rububiyyah - perihal zat Allah maha Esa (رب) wajib wujud (وجود) hanya satu (احد) yang tidak boleh di Murtadkan (يرتد : يرتدد معكم عن دينه) MEWAJIBKAN  Islam (لا : اله : لله - الاءسلام) : pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 : i'ttiqad uluhiyyah) - perihal hak-hak & kekuasaan mutlak zat Allah yang tidak boleh di Syirikkan (يشرك : تشرك با الله).

Politik itu urusan manusia bukan urusan lembu yang hanya ada memory terbatas, berbanding dengan manusia yang mempunyai Akal (memory) & Qalbu yang terpisah pada posisi Ghaib Akal (memory) VS Ghaib Qalbu (niat - i'ttiqad, tauhid).


MAKA Urusan Politik - as-Siasah Syareyyah adalah urusan manusia berakal & berqalbu : hati < Akal - BER-vs-PISAH - Qalbu > kerana urusan manusia bukan lembu yang tidak mempunyai akal & qalbu : hati.


Urusan Agama (الدين) - tauhid rububiyyah & Islam (الاءسلام) - i'ttiqad uluhiyyah adalah urusan qalbu : hati - alam rabbanie ...

Politik - Ghaib Akal pada lingkungan Syariah-Fiqh (العلم) saja adalah perkara FURU'-1 (branch's) bukan perkara Aqidah (الاءيمان : rukun iman) & bukan juga dari perkara POKOK Ketuhanan-2 - "Islam : االاءسلام (I'ttiqad Uluhiyyah - yakin qalbu yg benar terhadap hak & kekuasaan mutlak zat الله yang tidak boleh di syirikkan : dirampas, didahului, sekutui serta diadakan tandingan & bandingan yang MEWAJIBKAN Agama - الدين (Tauhid Rububniyyah - yakin qalbu bahawa zat Allah maha Esa (رب) wajib wujud (وجود) hanya Satu (احد) yang tidak boleh di murtadkan (يرتد : يرتدد معكم عن دينه) : Hati - alam Rabbanie segala yang berupa "النر" bukan "النار"



Agama : Ketuhanan - Ghaib Qalbu pada lingkungan Tauhid Rububiyyah (الدين) mewajibkan (الاءسلام) I'ttiqad Uluhiyyah yang merupakan perkara Pokok (foundation) - GHAIB QALBU.

Politik : as-Siasah Syareyyah & Rububiyyah - Uluhiyyah : Agama urusan manusia yang berakal & qalbu : hati, bukan urusan lembu yang hanya mempunyai naluri (memory) semata-mata.
///
Sesiapa yang beri'ttiqad (yakin qalbu-Akal) bahawa "Politik (Siasah - ghaib akal) tidak boleh dipisahkan dengan Agama (Rububiyyah & Uluhiyyah - ghaib qalbu) samalah dengan lembu, kerana hanya mempunyai naluri politik semata-mata, tapi tidak mempunyai akal & qalbu : hati.
///
Ab Sheikh Yunan 

Citit TG Tuan Padang III, Kelantan
Zuriat Sheikh Abdul Halim, Yunan 
Ex WO (YoS Anly SD) (B)

Tiada ulasan: